Дослід 1.: Чому вогонь працює по-різному з різними матеріалами ( папір)

Мета: ознайомити з властивостями вогню та горіння, дослідити, як товщина матеріалу впливає на швидкість його згорання, розвинути навички спостереження та безпечного поводження з вогнем.

Цей експеримент можна включити в квест, пов'язаний із вогнем у традиціях українців, наприклад, як запалювали  вогонь раніше, чому берегли його в хаті та які обряди з ним пов’язані.

Матеріали:

-         Лист тонкого паперу ( серветка)

-         Картон

-         Свічка або сірники ( під наглядом дорослого)

-         Тарілка з водою ( для безпеки)

-         Пінцет або кухонні щипці ( для тримання паперу)

Хід досліду:

1.     Підготовка

Обговорити з дітьми, що таке вогонь і що потрібно для горіння ( кисень, горюча речовина, тепло)

Запитати, як вони думають, що буде швидше горіти – тонкий папір чи картон?

2.     Дослід

-         Запаліть сірник .

-         Піднесіть його до середини тонкого паперу, спостерігайте, як швидко він загорається і згорає

3.     Обговорення результатів

-         Чому не згорів картон , а тонкий папір загорівся швидко і швидко згорів?

4.     Пояснення:

-         Тонкий папір має меншу щільність, більш контактує з киснем, що поглинає тепло, швидше нагрівається – тому загоряється швидше.

-         Картон товщий, має більшу щільність, містить більше матеріалу, що поглинає тепло, тому, йому потрібно більше часу, щоб запалитися.

-         Картон може містити клейові або інші речовини, що впливають на швидкість горіння.

Безпека:

-         Проводити дослід тільки під наглядом дорослого.

-         Тримати воду поруч на випадок потреби загасити вогонь

-         Обговорити правила безпечного поводження з вогнем.

 

 

 

Дослід: фільтрація забрудненої води.

Мета: допоможе дітям зрозуміти, як працює природна фільтрація води, і навчить їх базових методів очищення. Цей дослід можна використати під час квестів, розповідаючи про старовинні методи очищення води, використання джерел та природних фільтрів в побуті українців.

Матеріали:

-         Пластикова пляшка або воронка;

-         Склянка для збирання чистої води;

-         Вата або марля;

-         Активоване вугілля ( можна розтовкти таблетки)

-         Пісок ( краще дрібнозернистий)

-         Гравій або дрібні камінці;

-         Забруднена вода ( наприклад вода з домішками грунту, листя, олії)

Хімічні розчини ( опціонально):

-         Калію перманганат – для знезараження води;

-         Хлорний розчин( дуже слабкий)  - для імітації хлорування

-         Оцет або лимонний сік – для нейтралізації певних домішок.

Хід досліду:

1. Створення фільтра.

-         Візьміть пластикову пляшку та відріжте її дно.

-         Переверніть пляшку догори дном і вставте її у склянку горлечком вниз

-         Покладіть у горлечко шматочок марлі або вати ( перший фільтр)

2. Наповнення фільтраційних шарів.

- насипте дрібний пісок( він затримає дрібні частинки)

- додайте шар активованого вугілля ( вбирає запахи та шкідливі речовини)

- викладіть зверху гравій або дрібні камінці.

3. Фільтрація води

- повільно налийте забруднену воду у фільтр.

- спостерігайте, як вода проходить крізь шари і стікає у склянку.

4. оцінка результату:

 - порівняйте воду до і після фільтрації;

- якщо потрібно використайте марганцівку або хлорний розчин для знезараження.

Пояснення процесу;

-         Гравій затримує великі частки.

-         Пісок фільтрує дрібні забруднення

-         Активоване вугілля очищує воду від запахів та розчинення домішок

-         Марля або вати утримує найдрібніші частинки.

Варіант №2

Очищення води.

Мета: дослідити властивості йоду, зміна забарвлення води та вплив кислоти на цей процес.

Матеріал: вода, йод, оцет або лимонний сік, ( аскорбінова кислота), прозора склянка, дерев’яна  паличка або ложка.

Хід досліду:

1.     Налийте  в склянку чисту воду.

2.     Додайте кілька крапель йоду.

3.     Додайте у склянку оцет або лимонний сік та перемішайте.

4.     Спостерагайте, вода стала прозорою.

Висновок:

Йод забарвлює воду в коричневий колір. Додавання кислоти руйнує йодові сполуки, унаслідок чого вода знову стає прозорою. Це демонструє хімічну реакцію нейтралізації та зміну властивостей речовин під впливом кислоти.

 

Дослід зі світлом

Мета; ознайомити дітей з властивостями світла, пояснити явище просвічування тонких предметів  (папір), розвивати допитливість та навтчки дослідницької діяльності.

Матеріали: аркуші паперу з малюнком під тонким шаром паперу ( серветка або калька), ліхтарик або джерело яскравого світла.

Хід досліду.

1.     Пропоную взяти аркуш паперу, де малюнок  « заховано» під тонким аркушем паперу. Запитати:

-         Що зображено на малюнку під аркушем? ( невідомо, бо зображення не видно).

2.     Як дізнатися, що ж намальовано під аркушем ?

Пропоную включити ліхтарики на телефоні і навести на «захований» малюнок.

-         Чи бачимо ми зображення?

3.     Пояснення: світло проходить через тонкий папір, частково освітлюючи малюнок. Оскільки папір не є повністю прозорим, він пропускає частину світла, роблячи малюнок видимим.

4.     Висновок: тонкий папір пропускає частину світла, що дозволяє нам бачити малюнок крізь нього. Це явище називається просвічуванням і воно показує, що деякі матеріали можуть бути напівпрозорими.

 

 

 

Коментарі

Популярні дописи з цього блогу