Дослід 1.: Чому вогонь працює по-різному з різними матеріалами ( папір)
Мета: ознайомити з властивостями вогню та горіння, дослідити, як товщина
матеріалу впливає на швидкість його згорання, розвинути навички спостереження
та безпечного поводження з вогнем.
Цей експеримент можна включити в квест, пов'язаний із вогнем у традиціях
українців, наприклад, як запалювали
вогонь раніше, чому берегли його в хаті та які обряди з ним пов’язані.
Матеріали:
-
Лист
тонкого паперу ( серветка)
-
Картон
-
Свічка
або сірники ( під наглядом дорослого)
-
Тарілка
з водою ( для безпеки)
-
Пінцет
або кухонні щипці ( для тримання паперу)
Хід досліду:
1. Підготовка
Обговорити з дітьми, що таке вогонь і що потрібно для
горіння ( кисень, горюча речовина, тепло)
Запитати, як вони думають, що буде швидше горіти – тонкий
папір чи картон?
2. Дослід
-
Запаліть
сірник .
-
Піднесіть
його до середини тонкого паперу, спостерігайте, як швидко він загорається і
згорає
3. Обговорення результатів
-
Чому
не згорів картон , а тонкий папір загорівся швидко і швидко згорів?
4. Пояснення:
-
Тонкий
папір має меншу щільність, більш контактує з киснем, що поглинає тепло, швидше
нагрівається – тому загоряється швидше.
-
Картон
товщий, має більшу щільність, містить більше матеріалу, що поглинає тепло,
тому, йому потрібно більше часу, щоб запалитися.
-
Картон
може містити клейові або інші речовини, що впливають на швидкість горіння.
Безпека:
-
Проводити
дослід тільки під наглядом дорослого.
-
Тримати
воду поруч на випадок потреби загасити вогонь
-
Обговорити
правила безпечного поводження з вогнем.
Дослід: фільтрація забрудненої води.
Мета: допоможе дітям зрозуміти, як працює природна фільтрація води, і
навчить їх базових методів очищення. Цей дослід можна використати під час
квестів, розповідаючи про старовинні методи очищення води, використання джерел
та природних фільтрів в побуті українців.
Матеріали:
-
Пластикова
пляшка або воронка;
-
Склянка
для збирання чистої води;
-
Вата
або марля;
-
Активоване
вугілля ( можна розтовкти таблетки)
-
Пісок
( краще дрібнозернистий)
-
Гравій
або дрібні камінці;
-
Забруднена
вода ( наприклад вода з домішками грунту, листя, олії)
Хімічні розчини ( опціонально):
-
Калію
перманганат – для знезараження води;
-
Хлорний
розчин( дуже слабкий) - для імітації
хлорування
-
Оцет
або лимонний сік – для нейтралізації певних домішок.
Хід досліду:
1. Створення фільтра.
-
Візьміть
пластикову пляшку та відріжте її дно.
-
Переверніть
пляшку догори дном і вставте її у склянку горлечком вниз
-
Покладіть
у горлечко шматочок марлі або вати ( перший фільтр)
2. Наповнення фільтраційних шарів.
- насипте дрібний пісок( він затримає дрібні частинки)
- додайте шар активованого вугілля ( вбирає запахи та шкідливі речовини)
- викладіть зверху гравій або дрібні камінці.
3. Фільтрація води
- повільно налийте забруднену воду у фільтр.
- спостерігайте, як вода проходить крізь шари і стікає у склянку.
4. оцінка результату:
- порівняйте воду до і після
фільтрації;
- якщо потрібно використайте марганцівку або хлорний розчин для
знезараження.
Пояснення процесу;
-
Гравій
затримує великі частки.
-
Пісок
фільтрує дрібні забруднення
-
Активоване
вугілля очищує воду від запахів та розчинення домішок
-
Марля
або вати утримує найдрібніші частинки.
Варіант №2
Очищення води.
Мета: дослідити властивості йоду, зміна забарвлення води
та вплив кислоти на цей процес.
Матеріал: вода, йод, оцет або лимонний сік, ( аскорбінова
кислота), прозора склянка, дерев’яна паличка або ложка.
Хід досліду:
1. Налийте в склянку
чисту воду.
2. Додайте кілька крапель йоду.
3. Додайте у склянку оцет або лимонний сік та перемішайте.
4. Спостерагайте, вода стала прозорою.
Висновок:
Йод забарвлює воду в коричневий колір. Додавання кислоти руйнує йодові
сполуки, унаслідок чого вода знову стає прозорою. Це демонструє хімічну реакцію
нейтралізації та зміну властивостей речовин під впливом кислоти.
Дослід зі світлом
Мета; ознайомити дітей з властивостями світла, пояснити явище просвічування
тонких предметів (папір), розвивати
допитливість та навтчки дослідницької діяльності.
Матеріали: аркуші паперу з малюнком під тонким шаром паперу ( серветка або
калька), ліхтарик або джерело яскравого світла.
Хід досліду.
1. Пропоную взяти аркуш паперу, де малюнок « заховано» під тонким аркушем паперу.
Запитати:
-
Що
зображено на малюнку під аркушем? ( невідомо, бо зображення не видно).
2. Як дізнатися, що ж намальовано під аркушем ?
Пропоную включити ліхтарики на телефоні і навести на
«захований» малюнок.
-
Чи
бачимо ми зображення?
3. Пояснення: світло проходить через тонкий папір, частково
освітлюючи малюнок. Оскільки папір не є повністю прозорим, він пропускає
частину світла, роблячи малюнок видимим.
4. Висновок: тонкий папір пропускає частину світла, що
дозволяє нам бачити малюнок крізь нього. Це явище називається просвічуванням і
воно показує, що деякі матеріали можуть бути напівпрозорими.
Коментарі
Дописати коментар